BPA - Portal Rasmi

 BAHAGIAN PENGURUSANlogo bpa edit 
 AKADEMIK,
 JABATAN PENDAFTAR

Unit Pengambilan Pelajar Antarabangsa & Kerjasama Luar

PENGAMBILAN PELAJAR ANTARABANGSA

  • Menyediakan unjuran pengambilan pelajar antarabangsa
  • Menyediakan syarat kemasukan setiap program yang ditawarkan (bersama fakulti)
  • Mengurus keseluruhan aktiviti/proses pengambilan pelajar antarabangsa
  • Menyediakan analisa pengambilan & kemasukan pelajar
  • Mengurus proses tawaran kemasukan (menyediakan surat tawaran kemasukan)
  • Menguruskan aktiviti promosi luar negara
  • Mengurus aktiviti pengambilan agen antarabangsa

KERJASAMA LUAR

  • Mengurus dan menyelaraskan aktiviti bagi cadangan mengadakan program kerjasama akademik prasiswazah berkaitan program francais, pesisir dan kawal selia antara UMP dan IPT swasta sama ada dalam atau luar negara
  • Menyelaras aktiviti operasi akademik prasiswazah bagi program kerjasama francais, PERSISIR dan kawal selia dengan pihak IPT swasta sama ada dalam atau luar negara
  • Mengatur mesyuarat penyelarasan antara PTJ dan badan kerjasama bagi program francais, PERSISIR dan kawal selia.

Bahagian Pengurusan Akademik Kampus Pekan

 (a) Pentadbiran Am Pejabat

  • Menguruskan sistem pemfailan pejabat BPA Pekan
  • Mengurus kewangan pejabat (budget, perolehan) BPA Pekan
  • Mengurus aset pejabat BPA Pekan
  • Mengurus rekod & inventori pejabat BPA Pekan
  • Mengurus stor BPA Pekan

(b) Rekod

  • Mengurus pendaftaran pelajar baru
  • Mengurus pendaftaran kursus
  • Mengurus gugur/tambah kursus
  • Mengurus pengecualian kredit
  • Mengurus proses tangguh/berhenti/meninggal dunia
  • Mengurus profail pelajar
  • Mengemaskini rekod pelajar

(c) Peperiksaan

  • Mengurus keseluruhan urusan operasi peperiksaan
  • Mengurus persiapan logistik peperiksaan
  • Mengurus penyediaan Slip Peperiksaan
  • Memantau Pengurusan Penyediaan Jadual Waktu Peperiksaan
  • Menyelaras aktiviti penyediaan kertas soalan peperiksaan (pengumpulan,cetakan & simpanan)
  • Mengurus logistik peperiksaan (tempat peperiksaan, keperluan alat tulis, buku jawapan, keperluan soalan)
  • Mengurus penyediaan keputusan peperiksaan
  • Mengurus rayuan semakan semula kertas peperiksaan
  • Membantu kes-kes pelanggaran peraturan peperiksaan
  • Memantau proses pendaftaran kursus program Sarjana Muda (Open Registration) dan Diploma
  • Memantau dan melaksana proses mengurus serta mengemaskini Profil pelajar berdasarkan aktiviti berikut di IMS ;
    a) Pendaftaran ursus
    b) Gugur/tambah kursus

Unit Data & Rekod Pelajar

  • Membekalkan Data Pelajar Prasiswazah untuk MyMOHES, MYRA, PSPTN, SETARA, EAC serta Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan UMP

  • Menguruskan kes berhenti dan tangguh pengajian Pelajar Prasiswazah

  • Menguruskan pendaftaran pelajar baharu

  • Menyelaras urusan cetakan kad matrik pelajar baharu dan penggantian kad matrik

  • Buku Prospektus Prasiswazah

  • Buku Peraturan & Panduan Akademik Program Diploma dan Ijazah Sarjana Muda Sepenuh Masa

  • Pengurusan rekod pelajar

  • Urusan kes-kes yang berkaitan dengan Data Pelajar Prasiswazah di Menu Student Profile, IMS Academic

Unit Peperiksaan

 

  • Menyediakan Peraturan & Panduan Peperiksaan
  • Menerima borang permohonan peralatan peperiksaan
  • Menerima borang permohonan peralatan peperiksaan
  • Proses penyediaan jadual waktu peperiksaan
  • Menguruskan cetakan soalan peperiksaan
  • Memantau kerja-kerja penyusunan dewan peperiksaan
  • Menguruskan minggu peperiksaan akhir
  • Memantau kerja-kerja pemarkahan oleh Pensyarah
  • Menguruskan mesyuarat pengesahan keputusan peperiksaan (BOE,MPU dan SENAT)
  • Mengumumkan keputusan peperiksaan
  • Mengeluarkan surat pemulihan 1 dan pemulihan 2
  • Mengeluarkan surat berhenti pengajian kepada pelajar gagal (KG)
  • Menguruskan semakan gred
  • Dasar Privasi
  • Penafian
  • Peta Laman
  • Soalan Lazim